Mer energi i vintermånedene

gronnsaker.jpgMer energi i vintermånedene

Det er mørkt, det er kaldt, og vi har mest lyst til å sitte godt under et teppe i sofaen og mumse kaker og godteri. Vinteren er i tillegg en tid for mer sausemat og mindre salater og grønt, og vi kan føle at energien renner bort. Vi tok en telefon til ernæringsfysiolog Elianne Myrvoll på Senter for forebyggende medisin på Ullevål sykehus, for å be om litt råd og tips i vintermånedene.

Spis regelmessig

Det bør helst ikke gå mer enn 4 timer mellom to måltider. Går det lang tid mellom lunsj og middag, er det lurt å spise frukt, et knekkebrød eller en lett-yoghurt før man går fra jobb, råder Myrvoll. En sjokolade eller en bit ferdigpizza fra kiosken kan være fristende, men får blodsukkeret til å svinge hurtig, det vil si at man raskt føler seg kvikkere, men blir enda slappere etterpå. Grovt korn og frukt gir ikke så hurtig blodsukkerstigning, men varer lenger.

Spis frukt og grønt

Om sommeren går det mer i grillmat, salater og grønt, noe som gir påfyll vitaminer og energi. Kokte grønnsaker - ferske eller fryste, salater og råkost er godt tilbehør ved siden av pasta, ris eller poteter.

Tran gir D-vitaminer

Om sommeren gir sola oss D-vitaminer, men i de mørke månedene her nord anbefaler Myrvoll en skje tran om dagen. Spis gjerne fet fisk tre ganger i uka. Vitaminer og mineraler er best i sin naturlige form, men en multivitamintablett kan være greit om kostholdet ikke er veldig variert.

Rask middag

For mange er det avgjørende at middagslagingen går raskt. Wok er helt ideelt her. Det tar ikke mer enn 25 minutter å lage en delikat rett med hakkede grønnsaker og kjøtt, fisk eller fugl. Et annet alternativ er å steke kylling- eller laksefilet, hakke opp salat og servere til en grov brødskive. God middag!  

Ensliges Landsforbund, Postboks 6676 Rodeløkka, 0502 Oslo
Telefon 22 09 17 10. Telefaks 22 71 03 74. E-post: post@ensliges.no
rsswww.ensliges.no/rss